lokalizacja
Poznań, wielkopolskieedycja
XV (2022-2023)obszary działań
Animatorzy projektu:
Zdzisław Szkutnik – w okresie przedemerytalnym związany głównie z edukacją w szkolnictwie wyższym: UAM w Poznaniu – adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej; docenta dr. n. human. z funkcją dziekana Wydziału Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych. W latach 90. szkolił bibliotekarzy placówek naukowych w korzystaniu z pierwszych baz danych na CD-ROM-ach oraz z pierwszych naukowych czasopism dostępnych online.
W okresie emerytalnym działa głównie społecznie: w ogrodnictwie działkowym (członek Komisji Okręgowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców upowszechniającej e-komunikację w Ogrodach; prezes ROD „Leśny Barcinek“ i administratorem drugiej w kraju, gdy chodzi o czas powstania, strony internetowej Ogrodu Rodzinnego, założyciel i przewodniczący Rady Osiedla im. J. Ostroroga, przewodniczący III kadencji w Miejskiej Radzie Seniorów.
Pragnie rozwijać kompetencje seniorów w zakresie e-mediów oraz prowadzenia debat publicznych.
Aleksandra Auksztulewicz – studentka IV roku Wydziału Prawa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, od kilku lat działa w Fundacji Edukacyjnej G5 przy Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. W ramach działalności Fundacji współorganizuje debaty oksfordzkie młodzieży licealnej i studenckiej oraz debaty studentów i seniorów. Jedna z ostatnich odbyła się w Jeżyckim Centrum Kultury w Poznaniu z tezą: „Rozwój nowych e-technologii komunikacyjnych i edukacyjnych jest efektywnym rozwiązaniem problemu wypełniania wolnego czasu oraz przeciwdziałania samotności seniorów“ .
Organizacja wspierająca: Stowarzyszenie „Jeżyckie Centrum Kultury”
Uczestnicy poznali zasady kulturalnej dyskusji oraz nauczyli się organizować debatę oksfordzką, wymieniając się argumentami na wybrane tematy społeczne oraz poznając racje za i przeciw. Rozwinęli umiejętności miękkie, tj. sprawne wypowiadanie się pod presją czasu i budowanie pewności siebie podczas wystąpień publicznych. Nabyte kompetencje mogą wykorzystać w praktyce w swoim Klubie Seniora oraz w dyskusjach na uniwersytetach trzeciego wieku. Głównym celem projektu było nawiązanie dialogu międzypokoleniowego.
Projekt został wybrany jako jeden z modelowych projektów 15. edycji konkursu „Seniorzy w akcji”. Zobacz, jak go zrealizować krok po kroku: POBIERZ
W ramach projektu jeden z wykładowców przygotował broszurę metodyczną: „Seniorzy w Oksfordzie. Debatancki narzędziownik dla dojrzałych dyskusji”. Materiały są na licencji CC BY-NC-SA 4.0, co oznacza, że można z nich korzystać bez specjalnych ograniczeń, m.in. przerabiać wg własnego uznania, trzeba jednak podać autora oryginału, nie używać ich w celach komercyjnych, a przerobioną wersję udostępnić innym na tych samych warunkach.