Do pobrania
PDFPokazywane w mediach dyskusje na społeczne i polityczne tematy zwykle rażą swoim poziomem. Inicjatorzy projektu chcieli pokazać, że można spierać się także w kulturalny i merytoryczny sposób. Postanowili więc upowszechnić format debaty oksfordzkiej wśród osób starszych i włączyć do działań młodych ludzi mających debatanckie doświadczenie. Animatorzy zaprosili również do współpracy wykładowców i studentów z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także nauczycieli i uczniów liceum. Ustalili program warsztatów i ogłosili nabór do projektu w poznańskich klubach seniora oraz UTW.
Zostało zrealizowanych osiem trzygodzinnych zajęć odbywających się w dwóch grupach (po 11 osób każda). Oprócz uniwersyteckich ekspertów warsztaty prowadzili uczniowie i studenci. Uczestnicy poznali m. in. strukturę debat, sposoby argumentacji i poszczególne role w dyskusji, nauczyli się, jak rozpoznawać nieczyste chwyty retoryczne. Mieli też okazję obserwować debaty prowadzone przez doświadczone osoby. Z zaproszonym na jedno ze spotkań aktorem ćwiczyli impostację głosu. Dodatkowo grupa seniorek i seniorów przygotowywała się do debaty międzypokoleniowej.
Ważnym elementem projektu było udostępnienie kursu (relacji z poszczególnych zajęć, treści wykładów, materiałów i spisu lektur) na platformie edukacyjnej Moodle, więc uczestnicy wzięli także udział w szkoleniu z jej obsługi.
Jak zrealizować projekt krok po kroku? ZAINSPIRUJ SIĘ
***
Projekty modelowe to przykłady działań społecznych, zrealizowanych przez osoby starsze w ramach programu „Uniwersytety III Wieku − Seniorzy w Akcji”. Każdy może z nich korzystać w swoich społecznościach lokalnych. Zapraszamy do inspirowania się i realizowania przedstawionych pomysłów w najbliższym otoczeniu. Modele powstały we współpracy z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę” ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Więcej projektów modelowych: https://seniorzywakcji.pl/projekty-modelowe/