Do pobrania
PDFW Pawonkowie, niewielkiej gminie na Śląsku, każda rodzina ma wyjątkową historię. Dzieci, które zamieszkały tu lub urodziły się zaraz po II wojnie i w kolejnych latach, miały różne doświadczenia, jednak razem chodziły do szkoły i bawiły się po lekcjach. Ich wspólne zabawy i gry podwórkowe miały śląskie, niemieckie i polskie nazwy.
Animatorki postanowiły pokazać dzieciom, że również dzisiaj można świetnie się bawić na powietrzu, a nie tylko przed ekranami. Zaprosiły grupę seniorek i seniorów do wspomnień, by wspólnie spisać dawne gry i zabawy (to m. in. klota, toczenie felgi, pimpry, kartofel, gołgi, klasy i dwa ognie) i opracować ich reguły. Spotykali się także z uczennicami i uczniami szkoły podstawowej, opowiadali o zabawach i pokazywali zasady gier. Dzieci zrobiły ilustracje do każdej z nich, które potem razem z opisami trafiły do broszury oraz na zewnętrzne tablice.
Zwieńczeniem projektu był wspólny, międzypokoleniowy finał z poczęstunkiem, podczas którego członkinie i członkowie klubu seniora wcielili się w rolę instruktorów. Osoby odpowiedzialne za daną dyscyplinę przedstawiły uczniom zasady gry, a następnie odbywały się rozgrywki między dziećmi a seniorami.
Dzięki przygotowanym broszurom i tablicom, które zostały zamontowane m.in. przy placu zabaw, z efektów działań mogą korzystać kolejne osoby.
Jak zrealizować projekt krok po kroku? ZAINSPIRUJ SIĘ
***
Projekty modelowe to przykłady działań społecznych, zrealizowanych przez osoby starsze w ramach programu „Uniwersytety III Wieku − Seniorzy w Akcji”. Każdy może z nich korzystać w swoich społecznościach lokalnych. Zapraszamy do inspirowania się i realizowania przedstawionych pomysłów w najbliższym otoczeniu. Modele powstały we współpracy z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę” ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Więcej projektów modelowych: https://seniorzywakcji.pl/projekty-modelowe/