Seniorzy i seniorki wykażą się swoimi umiejętnościami kulinarnymi. Międzypokoleniowe gotowanie to idealna okazja to poznania kultury regionu.
Projekt łączy pokolenia, ucząc seniorów obsługi nowoczesnych technologii, a młodzież praktycznych umiejętności codziennego życia, tworząc przestrzeń do wzajemnej nauki i budowania dialogu międzypokoleniowego
Animatorki zachęcają młodsze i starsze kobiety do zmian: sposobu ubierania się, fryzury, a przede wszystkim przekonań na temat własnego wyglądu i tego, co wypada, a co nie.
Animatorki zachęciły grupę seniorek i seniorów do wspomnień o dzieciństwie, żeby razem odtworzyć dawne gry i zabawy, pokazać je dzieciom i wspólnie się bawić.
Seniorzy 60+ podzielili się wspomnieniami na temat gier i zabaw swojego dzieciństwa. Wspólnie z animatorami i rzemieślnikami odtworzyli rekwizyty i stworzyli scenariusze zabaw: śląskich, polskich, niemieckich, czeskich, żydowskich, kresowych i ukraińskich.
Uczestnicy wzięli udział w plenerowych warsztatach fotograficznych, doskonaląc swoje umiejętności wykonywania zdjęć smartfonem. Fotografowali przyrodę miejsc poindustrialnych na terenie Bytomia, Tarnowskich Gór i Katowic. Zwieńczeniem projektu była wystawa.
Głównym celem działań jest promocja wolontariatu w społeczności lokalnej. Animatorzy chcą wzmocnić grupę wolontariuszek/y, która utworzyła się wokół wsparcia dla Ukrainy oraz pragną zachęcić innych mieszkańców do angażowania się w szeroko rozumiany wolontariat.
Seniorki i seniorzy oraz młodsi uczestnicy podczas spacerów i warsztatów poznawali m.in. lokalne zioła i życie pszczół. Efektem wspólnych działań jest aplikacja na telefon – gra o ziołach.
Dzięki zebranym wspomnieniom seniorów powstaje przewodnik po miejscowości i tablice informacyjne. Uczestnicy mogą też wziąć udział w kursie przewodnickim.
Animatorzy wspólnie z mieszkańcami Bogucic, chcą zadbać o tę historyczną dzielnicę Katowic. Sposobem na to są m. in. debaty, spotkania warsztatowe i eko-patrol.
Projekt międzypokoleniowy, podczas którego rybniccy seniorzy współpracują z młodzieżą z placówek wsparcia dziennego. Razem tworzą książeczki-poduszeczki i łapacze snów
To historia mówiona śląskiego miasteczka Dobrodzień. Spotkania, rozmowy i nagrania przyczyniły się do zachowania języka gwarowego i pamięci o nim.
Cykl warsztatów tanecznych z mistrzami tańca. Seniorzy mogli poznać m.in. tańce klasyczne i regionalne, wziąć udział w międzypokoleniowym konkursie i występach.
Wspólny pomysł środowisk akademickiego i seniorskiego: internetowa baza ofert pracy, doradztwo zawodowe i targi pracy – wszystko dla osób po emeryturze.
Animatorzy zaproponowali taniec jako sposób na aktywizację fizyczną i społeczną seniorów. Cykl warsztatów tanecznych zakończył się występami i pokazami.
Międzypokoleniowe przedsięwzięcie, w ramach którego seniorki podzieliły się z dziećmi piosenkami i zabawami ze swojej młodości. Inicjatywie towarzyszyły warsztaty.
Międzypokoleniowe warsztaty seniorów i młodzieży z placówek wsparcia dziennego, w czasie których uczestnicy projektowali i tworzyli książeczki sensoryczne.
Spotkania edukacyjne dotyczące opieki nad psem, które zachęcały seniorów do aktywnego spędzania wolnego czasu i nawiązania nowych relacji z innymi miłośnikami zwierząt.
Dzięki projektowi seniorzy z Wojkowic mieli okazję do dosłownego wyjścia ze swoich czterech ścian, poznania sąsiadów oraz rozwijania pasji i zainteresowań.
Powstał niecodzienny sojusz seniorek z młodymi dziewczynami. W trakcie wspólnych spotkań i warsztatów obie grupy kobiet mogły lepiej się poznać i zrozumieć.
Młodsi i starsi mieszkańcy gminy Nędza wzięli udział w twórczych warsztatach rękodzieła. Wspólnie zaprojektowali i zbudowali wiklinowe altanki dla miejscowego przedszkola.
Słuchacze Pszczyńskiego UTW zostali zaangażowani w edukację artystyczną dzieci. Po cyklu warsztatów przygotowujących seniorzy sami poprowadzili zajęcia w przedszkolach.
Snute na spotkaniach z młodzieżą wspomnienia seniorów i ich fotografie stały się punktem wyjścia do wspólnego tworzenia spektaklu. Przedstawieniu towarzyszyła wystawa.
Starsi opowiedzieli młodszym o zanikających tradycjach i wilamowskim języku, zdradzili tajniki nie tylko szycia i sposobu noszenia tradycyjnych strojów.
Animatorki zorganizowały kawiarenki obywatelskie, podczas których uczestnicy tworzyli plan rewitalizacji parku, by stał się miejscem przyjaznym mieszkańcom.
Za sprawą kawiarenek obywatelskich i spacerów badawczych mieszkańcy Gliwic opracowali listę potrzeb miasta, by następnie razem z władzami zadecydować o zmianach.
Animatorki uruchomiły międzypokoleniową pracownię lokalnego rękodzieła i strojów śląskich. Uczestnicy szyli tradycyjne ubiory, była też wystawa zdjęć i opowieści po śląsku.
Animatorzy zachęcili seniorów, by sięgnęli po swoje zbiory zdjęć i uważnie się im przyjrzeli. Potem uczestnicy podczas warsztatów nauczyli się rekonstruować fotografie.
Grupa seniorów nagrała dla najmłodszych bajki edukacyjne i terapeutyczne. Uczestnicy stworzyli także ilustracje do opowieści i samodzielnie zajęli się realizacją techniczną nagrań.
Międzypokoleniowa grupa badała i dokumentowała historię okolicy, by ocalić od zapomnienia osoby, wydarzenia i miejsca. Uczestnicy stworzyli też mapę zabytkowych obiektów.
Comiesięczne wieczory muzyczne to okazja dla mieszkańców okolicy do zapoznania się ze działaniami seniorów i młodzieży zjednoczonych wokół muzycznych eksperymentów.
Młodzież i seniorzy stali się lokalnymi dokumentalistami – przeszli profesjonalne szkolenie i stworzyli pięć etiud filmowych o historiach starszych mieszkańców okolicy.
Grupa gimnazjalistów nagrała i spisała historie dwudziestu małżeństw z Krupskiego Młyna. Zbieranie tych opowieści zbliżyło do siebie młodych i starszych mieszkańców.
Cztery pory roku wyznaczyły ramy, w których dzieci poznawały śląskie tradycje i zwyczaje ich regionu. Ich przewodniczkami były członkinie lokalnych Kół Gospodyń Wiejskich.
Aktywni seniorzy z zabrzańskiego Uniwersytetu Otwartego postanowili połączyć kultywowanie regionalnych tradycji z pomocą najmłodszym wychowankom domu dziecka.
Uczestnicy dokumentowali za pomocą różnych technik artystycznych historię miejscowości. Prace zostały wydane w formie pocztówek, powstał też spektakl oraz film.
Seniorzy wraz z młodzieżą stworzyli nowy, dostępny dla wszystkich odcinek trasy rowerowej. Trasa przebiega przez dwie zabytkowe dzielnice: Giszowiec i Nikiszowiec.
Słuchacze UTW przygotowali wraz ze swoimi dziećmi i wnukami przedstawienie oparte na historii „śląskiego Kopciuszka”. Były też wspólne podchody, bajanie i muzykowanie.
Słuchacze UTW, uczniowie i przedszkolaki przygotowali trzy przedstawienia teatralne oparte na bajkach napisanych przez starszych uczestników i pokazali je publiczności.
Jak wyglądał kiedyś Śląsk? W co ubierali się ludzie, co jedli, co ich bawiło? Animatorzy przywołali wspomnienia, zapraszając do wspólnego projektu młodzież i słuchaczy UTW.
Podczas wycieczek krajoznawczych połączonych z warsztatami artystycznymi uczestnicy poznawali historię i kulturę Zabrza, korzystając z wiedzy przewodnika i mieszkańców.
Animatorka zaprosiła przedszkolaki i seniorów z UTW do napisania i zilustrowania opowiadań o codziennych sprawach i emocjach związanych z domem, rodziną i miłością.