Idea projektu wynika z przekonania animatorek, że opinie osób starszych często pozostają niewidoczne. Formą międzypokoleniowego dialogu jest wspólne tworzenie filmu.
Animatorki zaprosiły mieszkańców swojej wsi do poznawania losów i twórczości żyjącego tu kiedyś malarza prymitywisty Tymoteusza Muśki. Razem wystawią sztukę o nim.
Animatorki zachęciły grupę seniorek i seniorów do wspomnień o dzieciństwie, żeby razem odtworzyć dawne gry i zabawy, pokazać je dzieciom i wspólnie się bawić.
Animatorki zaprosiły grupę seniorek i seniorów do działań promujących walory turystyczne i przyrodnicze Opola Lubelskiego i najbliższych okolic. Razem stworzyli przewodnik – w wersji online i papierowej.
W XIV edycji konkursu seniorki seniorzy z dzielnicy Skierniewice-Rawka stworzyli album „Rawent – wspomnienia utkane ze słów i obrazów”. Przygotowali się do tego podczas twórczych warsztatów.
Animatorzy wraz z grupą seniorską chcieli zachować i przekazać kolejnym pokoleniom pamięć o historii wsi. W tym celu zorganizowali Społeczne Muzeum Wsi Dubno.
Animatorzy znaleźli sposób na wzbudzenie zainteresowania historią najstarszego uzdrowiska w Polsce – osobiste wspomnienia seniorek i seniorów będą opublikowane w formie podcastów.
Nawiązując do setnej rocznicy powstania Huty Szkła Nadbużanka, animatorzy z międzypokoleniową grupą zbierają związane z zakładem wspomnienia pracowników, ich dzieci i wnuków.
W drugiej edycji projektu animatorzy skupili się na teraźniejszości: budowaniu sąsiedzkości i idei „krośnianizmu”. Zależy im na włączaniu uczestników w tworzenie inicjatywy i na tworzeniu więzi.
Dzięki zebranym wspomnieniom seniorów powstaje przewodnik po miejscowości i tablice informacyjne. Uczestnicy mogą też wziąć udział w kursie przewodnickim.
Na pograniczu kaszubsko-kociewskim animatorka chce zachęcić sąsiadów i znajomych do wspólnych działań międzyregionalnych, których tematem i pretekstem jest haftowanie.
Międzypokoleniowa grupa teatralna tworzy uliczny spektakl na podstawie wspomnień starszych przedstawicieli mniejszości ukraińskiej w Przemyślu.
To międzypokoleniowy pomysł na połączenie historii i tradycji z nowoczesnością. Na starych wrotach stodoły siłami mieszkańców gminy powstaje kolorowy mural.
Działania wielopokoleniowe pod hasłem „STAR. pokolenia” to sposób na zachowanie i utrwalanie dziedzictwa miasta, m.in. przez stworzenie tematycznych gier planszowych.
Animatorzy chcą zwiększyć zaangażowanie mieszkańców osiedla w współtworzenie przestrzeni, która ich otacza, w dialog międzypokoleniowy i budowanie sąsiedzkich relacji
Celem projektu było zachowanie i ocalenie od zapomnienia, a także spopularyzowanie wspomnień mieszkańców Mazur. Powstało wspólne dzieło – książka o ich historiach.
To cykl spotkań integrujący lokalną społeczność wokół kawiarenek sąsiedzkich zlokalizowanych w dwóch częściach miasta. Były zajęcia tematyczne, warsztaty i rozmowy.
Międzypokoleniowe warsztaty rękodzielnicze tematycznie związane z lokalną rzeką i przyrodą. Dzieci poznawały metody zdobienia tkanin, powstały instalacje zdobiące miasto.
Oddolna inicjatywa, która nawiązuje do zielarskiej tradycji okolicy. Podczas międzypokoleniowych warsztatów każdy z uczestników mógł znaleźć dla siebie coś ciekawego.
Międzypokoleniowe działania związane z historią osiedla, które wiele lat temu powstało przy zakładach Rawent. To m.in. warsztaty artystyczne, grupa teatralna i wystawa zdjęć.
To historia mówiona śląskiego miasteczka Dobrodzień. Spotkania, rozmowy i nagrania przyczyniły się do zachowania języka gwarowego i pamięci o nim.
Inicjatywa, która polegała na zebraniu, promowaniu i archiwizowaniu wspomnień starszych Ukraińców, którzy zostali wysiedleni z Polski, a potem postanowili powrócić.
Międzypokoleniowy teatr obrzędowy, który zaktywizował seniorów z gminy Szczawin Kościelny. Inspiracją do inicjatywy były ludowe obchody zapustów.
Spotkania ze świadkami historii, zbieranie materiałów archiwalnych, wspólne tworzenie wystawy i filmu są okazją do budowania międzypokoleniowych relacji.
Międzypokoleniowy zespół zapaleńców połączonych miłością do miasta szukał ważnych miejsc w przestrzeni i oznaczał je słowem, łącząc poezję i street art.
Czasem w losy mieszkańców wplecione są dramatyczne wydarzenia historyczne. Wspólne śpiewanie tradycyjnych pieśni łemkowskich i ukraińskich może być okazją do spotkania.
Warsztaty archeologiczne, wspólne wykopaliska i wycieczki to świetna okazja do wzmacniania więzi międzypokoleniowych i budowania poczucia dumy lokalnej społeczności.
To sposób na ożywienie starych fotografii miasta. Dzięki wspólnym warsztatom multimedialnym, archiwistycznym i plastycznym powstały rysunkowe opowieści mieszkańców.
Tylko dzięki obudzeniu wrażliwości historycznej mieszkańców Chojny – zarówno tych młodych, jak i dojrzałych – możliwa jest ochrona miejscowych zabytków.
Odtworzenie tradycji wiejskich komedyjek sprzed lat to okazja do spotkania się mieszkańców w różnym wieku, zachowania gwary i zacieśnienia więzi sąsiedzkich.
Sadzenie drzew i inne wspólne działania były okazją do tworzenia więzi sąsiedzkich i dały mieszkańcom poczucie, że warto robić coś razem na rzecz społeczności.
Wspólna przestrzeń dla mieszkańców to nie tylko cztery ściany. Ważne są integrujące działania angażujące różne grupy sąsiadów: artystyczne, sportowe, a nawet gra miejska.
Okolice Spytkowic w Beskidzie Żywieckim są piękne, warto ten region przybliżyć innym. Grupa mężczyzn seniorów opracowała trasy związane z przyrodą, historią i folklorem.
Międzypokoleniowe spotkania wokół osobistych historii i wspomnień związanych z miastem z lat 1945-1989 zaowocowały stworzeniem miejskiego przewodnika audio.
Dzięki animatorom usłyszeliśmy więcej o krakowskim Podgórzu. Historia dzielnicy została opowiedziana za pomocą akcji plenerowych i spektakli kabaretowych.
Międzypokoleniowe wydarzenia muzyczne na praskim placu. Spotkania doprowadziły do stworzenia muzycznego spaceru, nawiązującego do tradycji wspólnego śpiewania i tańczenia.
Seniorzy i młodzi dotarli do najstarszych osób w społeczności lokalnej i namówili je do podzielenia się wspomnieniami. Powstały publikacja, film dokumentalny i wystawa.
Za sprawą animatorek wieś przez kilka miesięcy żyła teatrem obrzędowym. Międzypokoleniowa grupa uczestniczyła w cyklu warsztatów i przygotowała dwa świąteczne widowiska.
Uczestnicy w różnym wieku zostali zaproszeni do odkrywania starych regionalnych tradycji. Podczas warsztatów ożyły stare pieśni, zwyczaje oraz język chachłacki.
Snute na spotkaniach z młodzieżą wspomnienia seniorów i ich fotografie stały się punktem wyjścia do wspólnego tworzenia spektaklu. Przedstawieniu towarzyszyła wystawa.
Międzypokoleniowa grupa zgromadziła pamiątki, zdjęcia i lokalne historie. Skatalogowane materiały stały się bazą powstałego w ramach projektu Wirtualnego Muzeum Staniszowa.
Seniorzy stworzyli nowe przepisy nawiązujące do starych receptur, zorganizowali otwarte warsztaty i pokazy kulinarne oraz jarmark sąsiedzki.
Grupa seniorów Cała Praga Śpiewa przygotowała wraz z animatorami cykl inicjatyw sąsiedzkich dla mieszkańców jednej z ulic warszawskiej Pragi. Finałem było święto ulicy.
Międzypokoleniowa grupa przypomniała losy miasta słynącego z wyrobu porcelany. Stworzyła ceramiczne rzeźby mówiące o lokalnej historii i ozdobiła nimi przestrzeń publiczną.
Seniorzy razem z młodzieżą odkrywali historię nowosądeckiej dzielnicy Piekło. Spisali wspomnienia mieszkańców oraz wspólnie sporządzili mapę Piekła.
Starsi opowiedzieli młodszym o zanikających tradycjach i wilamowskim języku, zdradzili tajniki nie tylko szycia i sposobu noszenia tradycyjnych strojów.
W czasie zajęć odżyły zapomniane pieśni, dawne zwyczaje i obrzędy. Międzypokoleniowa grupa przygotowała spektakle teatralne według wspólnie napisanych scenariuszy.
Animatorki zainicjowały powstanie Klubu Lokalnych Rękodzielników. Seniorzy i najmłodsi mogli pokazać, co umieją, i nauczyć się czegoś nowego. Były plenery, konkursy i wystawa.
Młodzi ludzie wcielili się w rolę reporterów i zebrali wspomnienia osób pracujących niegdyś w PGR-ach. Międzypokoleniowy zespół na ich podstawie stworzył m.in. film.
Animatorzy wraz z mieszkańcami wsi opracowali historię dawnych folwarków szlacheckich, które dziś są ich domami. Uczestnicy stworzyli m.in. reportażowe słuchowisko i album opowieści.
Animatorzy postanowili przyjrzeć się historii pewnej kamienicy i przybliżyć ją mieszkańcom Bałut. Zachęcili uczestników do odkrywania przeszłości, pamiątek i wspomnień.
Zebrane w czasie projektu materiały i fotografie dokumentujące losy mieszkańców dzielnicy Piekło w Nowym Sączu posłużyły do stworzenia muzeum społecznego.
Międzypokoleniowa grupa badała i dokumentowała historię okolicy, by ocalić od zapomnienia osoby, wydarzenia i miejsca. Uczestnicy stworzyli też mapę zabytkowych obiektów.
Nowoczesne pomysły młodych skonfrontowali z tradycyjnym ujęciem i powstała wspólna, ponad podziałami, teatralna opowieść o ich mieście, którą potem pokazali innym.
Seniorzy i młodzież zajęli się historią ruchu solidarnościowego w Stalowej Woli. Szukali ludzi, miejsc i wydarzeń – ważnych dla miasta, a nieobecnych w podręcznikach.
Uczestnicy zbierali osobiste historie rodzin oraz pierwszych osiedleńców we wsi. Wzięli udział w warsztatach m.in. archiwizacji i fotografii, przygotowali wystawę.
Przedszkolaki z Zawiercia zostały ambasadorami tradycji i folkloru. Grupa pięćdziesięciorga starszaków poznała m.in. życie wiejskiego gospodarstwa i dawne zwyczaje.
W ramach kontynuacji projektu „My, kobiety Muranowa” starsze i młodsze uczestniczki poznawały i przekazywały dalej historię tej części Warszawy. Stworzyły komiksy i mural.
Uczniowie i seniorzy dotarli do ustronian-pionierów, przeprowadzili z nimi wywiady i poprosili o udostępnienie starych fotografii. Powstała publikacja o historii miejscowości.
Słuchaczki UTW odkrywały kobiecą historię swojego miasta. Wspólnie przeprowadziły wywiady z przedstawicielkami trzech pokoleń – babciami, córkami i wnuczkami.
Społeczność Makowa Mazowieckiego zaangażowała się w odkrywanie XX-wiecznych dziejów miasta. Największy udział mieli w tym licealiści i słuchacze lokalnego UTW.
Animatorki zaprosiły seniorów do stworzenia lokalnej gazetki. Nad projektem pracowali wspólnie z młodzieżą i ekspertami, którzy podzielili się swoimi umiejętnościami.
Młodzieżowa grupa teatralna Brzozaki postanowiła zachęcić starszych mieszkańców do stworzenia spektaklu. Wspólnie wzięli udział w cyklu warsztatów artystycznych.
Animatorzy wspólnie z seniorami i młodzieżą przypomnieli losy Kresowiaków żyjących na terenie Słońska. Efektem działań była wystawa oraz publikacja historyczna.
Słuchacze UTW wraz z grupą studentów i uczniów przywołali wspomnienia i atmosferę starego Poznania. Efektem pracy był na bieżąco uzupełniany, internetowy album.
Grupa młodych badaczy zainteresowana historią swojej miejscowości zaprosiła seniorów do przeprowadzenia śledztwa związanego z Otomarem Piperem vel Antonim Jasińskim.
Animatorka zaprosiła seniorów i młodsze osoby do poznawania historii regionu. Uczestnicy wzięli udział w warsztatach fotograficznych i dziennikarskich.
Grupa kaliskich dziewcząt przeprowadziła z seniorkami wywiady, które zostały opublikowane w lokalnym kwartalniku. Odbyła się też międzypokoleniowa sesja fotograficzna.
Cztery pory roku wyznaczyły ramy, w których dzieci poznawały śląskie tradycje i zwyczaje ich regionu. Ich przewodniczkami były członkinie lokalnych Kół Gospodyń Wiejskich.
Animator zaprosił dzieci, ich rodziców i dziadków do działań, których kanwą była książka „Historia żółtej ciżemki”. Były warsztaty rzeźbiarskie i teatralne oraz wycieczka.
Młodzi mieszkańcy Bystrzycy Kłodzkiej zebrali wśród mieszkańców zdjęcia i opowieści o powojennych losach ich miejscowości. Efekty poszukiwań zostały opublikowane w albumie.
Aktywni seniorzy z zabrzańskiego Uniwersytetu Otwartego postanowili połączyć kultywowanie regionalnych tradycji z pomocą najmłodszym wychowankom domu dziecka.
Uczestnicy dokumentowali za pomocą różnych technik artystycznych historię miejscowości. Prace zostały wydane w formie pocztówek, powstał też spektakl oraz film.
Jak domy urządzały babcie? Jakich narzędzi używali dziadkowie? Gimnazjaliści znaleźli odpowiedzi na te pytania podczas zajęć z najstarszymi mieszkańcami regionu.
Poznawanie historii jednej z ulic Stoczka zamieniło się w fascynującą przygodę z fotografią w tle. Międzypokoleniowa grupa m.in. stworzyła mapę i płytę z opowieściami.
Seniorzy wraz z młodzieżą stworzyli nowy, dostępny dla wszystkich odcinek trasy rowerowej. Trasa przebiega przez dwie zabytkowe dzielnice: Giszowiec i Nikiszowiec.
Międzypokoleniowa grupa poznawała historię, tradycje kulturowe i przyrodę trzech wsi. Uczestnicy stworzyli ścieżkę przyrodniczo-turystyczną z mapą-przewodnikiem i film.
Słuchacze UTW przygotowali wraz ze swoimi dziećmi i wnukami przedstawienie oparte na historii „śląskiego Kopciuszka”. Były też wspólne podchody, bajanie i muzykowanie.
Jak wyglądał kiedyś Śląsk? W co ubierali się ludzie, co jedli, co ich bawiło? Animatorzy przywołali wspomnienia, zapraszając do wspólnego projektu młodzież i słuchaczy UTW.
Spływ kajakowy, przejazd odrestaurowaną kolejką wąskotorową, piesze wyprawy turystyczno-fotograficzne – to atrakcje, które zaproponował animator mieszkańcom swojego regionu.
Podczas wycieczek krajoznawczych połączonych z warsztatami artystycznymi uczestnicy poznawali historię i kulturę Zabrza, korzystając z wiedzy przewodnika i mieszkańców.
Podczas projektu uczestniczki wspólnie poznawały historię warszawskiego Muranowa. Za pomocą aparatu utrwaliły jej piękno i stworzyły emocjonalną mapę dzielnicy.
Animatorka zaprosiła mieszkańców gminy do powołania wiejskiego, wielopokoleniowego teatru obrzędowego. Wzięli udział w cyklu warsztatów artystycznych i etnograficznych.
Animatorzy zorganizowali warsztaty fotograficzne dla młodzieży i seniorów. Uczestnicy odszukali stare fotografie miasta i uruchomili atelier fotograficzne.
Powstał międzypokoleniowy zespół obrzędowy, który przygotował pełen gwary bożonarodzeniowy spektakl z pastorałkami i tańcami. W planach są kolejne przedstawienia.
To integracyjne działania związane z tradycją i kwiatem rumianku. Powstał zespół Rumonek, były tradycyjne żniwa, wieczorne śpiewanie, a także badania nad lokalną gwarą.
Animatorki zaprosiły osoby starsze i artystów z niepełnosprawnościami do opracowania widokówek z Chodzieży. Korzystając z nowych i starych zdjęć stworzyli cykl kolaży.
Międzypokoleniowa grupa stworzyła we wsi teatr. Zanim na scenie spotkali się dziadkowie, rodzice i dzieci, wszyscy wzięli udział w spotkaniach i warsztatach.