Mieszkańcy wsi opracowali interaktywny przewodnik po sołoctwie Gołogóra. Po zeskanowaniu kodów QR, umiejscowionych w różnych punktach wsi, można wysłuchać wspomnień mieszkańców i zobaczyć, jak wybrane miejsce wyglądało kilka lub kilkadziesiąt lat wcześniej.
Seniorzy 60+ podzielili się wspomnieniami na temat gier i zabaw swojego dzieciństwa. Wspólnie z animatorami i rzemieślnikami odtworzyli rekwizyty i stworzyli scenariusze zabaw: śląskich, polskich, niemieckich, czeskich, żydowskich, kresowych i ukraińskich.
Uczestnicy zrekonstruowali wesele z czasów PRL-u. Weselnej rekonstrukcji towarzyszyła wystawa fotograficzna pt. „Monidło”. Na imprezę weselną zostali zaproszeni mieszkańcy Suchedniowa w różnym wieku.
Seniorzy, wykorzystując zdjęcia rodzinne oraz fotografie miejsc i zdarzeń ze swojego dzieciństwa i młodości, stworzyli na nowo historię Olsztyna na podstawie własnych mikroopowieści. Uczestnicy projektu nie tylkocwrócili do wspomnień, ale także uświadomili sobie, jak zmieniła się „ich ulica i okolica”.
Cykl spotkań najstarszych pracowników Tarnobrzeskich Zakładów Siarkowych „Sierkopol” i nagranie filmu dokumentalnego o „siarkowcach” i ich wpływie na rozwój miasta.
W XIV edycji konkursu seniorki seniorzy z dzielnicy Skierniewice-Rawka stworzyli album „Rawent – wspomnienia utkane ze słów i obrazów”. Przygotowali się do tego podczas twórczych warsztatów.
Animatorzy wraz z grupą seniorską chcieli zachować i przekazać kolejnym pokoleniom pamięć o historii wsi. W tym celu zorganizowali Społeczne Muzeum Wsi Dubno.
Animatorzy znaleźli sposób na wzbudzenie zainteresowania historią najstarszego uzdrowiska w Polsce – osobiste wspomnienia seniorek i seniorów będą opublikowane w formie podcastów.
Animatorki postanowiły zachęcić seniorki do dzielenia się wspomnieniami z młodości na chwilę przed zamążpójściem. Powstanie album z ich historiami i zdjęciami, a także wystawa
W ramach działającej przy warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej wspólnoty osób zainteresowanych współczesną sztuką powstało Koło Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
Nawiązując do setnej rocznicy powstania Huty Szkła Nadbużanka, animatorzy z międzypokoleniową grupą zbierają związane z zakładem wspomnienia pracowników, ich dzieci i wnuków.
Dzięki zebranym wspomnieniom seniorów powstaje przewodnik po miejscowości i tablice informacyjne. Uczestnicy mogą też wziąć udział w kursie przewodnickim.
Międzypokoleniowa grupa teatralna tworzy uliczny spektakl na podstawie wspomnień starszych przedstawicieli mniejszości ukraińskiej w Przemyślu.
Działania wielopokoleniowe pod hasłem „STAR. pokolenia” to sposób na zachowanie i utrwalanie dziedzictwa miasta, m.in. przez stworzenie tematycznych gier planszowych.
Animatorzy chcą zwiększyć zaangażowanie mieszkańców osiedla w współtworzenie przestrzeni, która ich otacza, w dialog międzypokoleniowy i budowanie sąsiedzkich relacji
To cykl międzypokoleniowych spotkań mieszkańców Włocławka i okolic, podczas których uczestnicy odtworzyli i utrwalili historię dawnych lokalnych kin.
Międzypokoleniowe działania związane z historią osiedla, które wiele lat temu powstało przy zakładach Rawent. To m.in. warsztaty artystyczne, grupa teatralna i wystawa zdjęć.
To historia mówiona śląskiego miasteczka Dobrodzień. Spotkania, rozmowy i nagrania przyczyniły się do zachowania języka gwarowego i pamięci o nim.
Inicjatywa, która polegała na zebraniu, promowaniu i archiwizowaniu wspomnień starszych Ukraińców, którzy zostali wysiedleni z Polski, a potem postanowili powrócić.
Zapis wspomnień i historii mieszkańców Nowej Huty, którzy pamiętają jej początki. Zakończeniem było wydanie książki i zorganizowanie wystawy zdjęć dokumentujących zmiany.
Inicjatywa, której celem było przedstawienie młodemu pokoleniu historii sandomierskiego teatru amatorskiego. Zakończeniem był spektakl na podstawie wspomnień o teatrze.
Celem projektu była aktywizacja seniorów, którzy we współpracy z dziećmi i wolontariuszami młodego pokolenia przypomnieli dawne tradycje i obyczaje miejscowości.
Dziesięć pieszych wycieczek po gminie Brody, których celem było dotarcie do najciekawszych kapliczek przydrożnych i miejsc pamięci. Wycieczkom towarzyszyły atrakcje.
Spotkania ze świadkami historii, zbieranie materiałów archiwalnych, wspólne tworzenie wystawy i filmu są okazją do budowania międzypokoleniowych relacji.
Warsztaty archeologiczne, wspólne wykopaliska i wycieczki to świetna okazja do wzmacniania więzi międzypokoleniowych i budowania poczucia dumy lokalnej społeczności.
To sposób na ożywienie starych fotografii miasta. Dzięki wspólnym warsztatom multimedialnym, archiwistycznym i plastycznym powstały rysunkowe opowieści mieszkańców.
Tylko dzięki obudzeniu wrażliwości historycznej mieszkańców Chojny – zarówno tych młodych, jak i dojrzałych – możliwa jest ochrona miejscowych zabytków.
Międzypokoleniowe spotkania wokół osobistych historii i wspomnień związanych z miastem z lat 1945-1989 zaowocowały stworzeniem miejskiego przewodnika audio.
Animatorzy zaprosili warszawiaków do poznawania historii ulicy Polnej. Zebrane w ten sposób opowieści i zdjęcia trafiły do internetowego albumu.
Seniorzy i młodzi dotarli do najstarszych osób w społeczności lokalnej i namówili je do podzielenia się wspomnieniami. Powstały publikacja, film dokumentalny i wystawa.
Animatorka z grupą seniorów zaprosiła młodszych do wspólnych działań: wędkowania, majsterkowania, warsztatów fotograficznych i odkrywania historii miasta.
Seniorzy zaprosili młodych na wspólne spotkania. Warsztatom wspomnieniowym towarzyszyła wystawa pamiątek, a potem międzypokoleniowe zajęcia rękodzielnicze.
Międzypokoleniowa grupa zgromadziła pamiątki, zdjęcia i lokalne historie. Skatalogowane materiały stały się bazą powstałego w ramach projektu Wirtualnego Muzeum Staniszowa.
Międzypokoleniowe pary szukały w swoim otoczeniu ludzi i historii, a potem przygotowały o nich opowieści z ilustracjami – malarskimi, filmowymi i fotograficznymi.
Seniorzy razem z młodzieżą odkrywali historię nowosądeckiej dzielnicy Piekło. Spisali wspomnienia mieszkańców oraz wspólnie sporządzili mapę Piekła.
Starsi podzielili się wspomnieniami związanymi z ich podróżami i przybyciem do Gdyni. Na bazie tych historii powstała międzypokoleniowa gra miejska.
Młodzi ludzie wcielili się w rolę reporterów i zebrali wspomnienia osób pracujących niegdyś w PGR-ach. Międzypokoleniowy zespół na ich podstawie stworzył m.in. film.
Animatorzy wraz z mieszkańcami wsi opracowali historię dawnych folwarków szlacheckich, które dziś są ich domami. Uczestnicy stworzyli m.in. reportażowe słuchowisko i album opowieści.
Animatorzy zachęcili seniorów, by sięgnęli po swoje zbiory zdjęć i uważnie się im przyjrzeli. Potem uczestnicy podczas warsztatów nauczyli się rekonstruować fotografie.
Animatorzy postanowili przyjrzeć się historii pewnej kamienicy i przybliżyć ją mieszkańcom Bałut. Zachęcili uczestników do odkrywania przeszłości, pamiątek i wspomnień.
Zebrane w czasie projektu materiały i fotografie dokumentujące losy mieszkańców dzielnicy Piekło w Nowym Sączu posłużyły do stworzenia muzeum społecznego.
Międzypokoleniowa grupa badała i dokumentowała historię okolicy, by ocalić od zapomnienia osoby, wydarzenia i miejsca. Uczestnicy stworzyli też mapę zabytkowych obiektów.
Comiesięczne wieczory muzyczne to okazja dla mieszkańców okolicy do zapoznania się ze działaniami seniorów i młodzieży zjednoczonych wokół muzycznych eksperymentów.
Seniorzy i młodzież zajęli się historią ruchu solidarnościowego w Stalowej Woli. Szukali ludzi, miejsc i wydarzeń – ważnych dla miasta, a nieobecnych w podręcznikach.
Uczestnicy zbierali osobiste historie rodzin oraz pierwszych osiedleńców we wsi. Wzięli udział w warsztatach m.in. archiwizacji i fotografii, przygotowali wystawę.
W ramach kontynuacji projektu „My, kobiety Muranowa” starsze i młodsze uczestniczki poznawały i przekazywały dalej historię tej części Warszawy. Stworzyły komiksy i mural.
Uczniowie i seniorzy dotarli do ustronian-pionierów, przeprowadzili z nimi wywiady i poprosili o udostępnienie starych fotografii. Powstała publikacja o historii miejscowości.
Młodsi i starsi pasjonaci genealogii poszukiwali informacji o osobach, których nazwiska widnieją na tablicach trumiennych znalezionych podczas remontu kościoła ewangelickiego.
Słuchaczki UTW odkrywały kobiecą historię swojego miasta. Wspólnie przeprowadziły wywiady z przedstawicielkami trzech pokoleń – babciami, córkami i wnuczkami.
Przedstawienie teatralne o losach więźniarek z KL Ravensbruck stanowiło przestrzeń współpracy młodzieży z kobietami, które przeżyły koszmar wojny.
Licealiści i seniorzy z UTW spotkali się z osobami w wieku od 80 do nawet 101 lat i nagrywali z nimi rozmowy o dzieciństwie i młodości w czasie wojny. Efektem była publikacja.
Grupa gimnazjalistów nagrała i spisała historie dwudziestu małżeństw z Krupskiego Młyna. Zbieranie tych opowieści zbliżyło do siebie młodych i starszych mieszkańców.
Społeczność Makowa Mazowieckiego zaangażowała się w odkrywanie XX-wiecznych dziejów miasta. Największy udział mieli w tym licealiści i słuchacze lokalnego UTW.
Międzypokoleniowa grupa uczestników zbierała ciekawe, nieznane opowieści o swoim mieście. Zebrane historie złożyły się na scenariusz plenerowego spektaklu.
Animatorki zaprosiły mieszkańców do wspólnego tworzenia kolażowej mapy ich miejscowości. Międzypokoleniowa grupa wzięła udział w warsztatach, a finałem była wystawa.
Młodzieżowa grupa teatralna Brzozaki postanowiła zachęcić starszych mieszkańców do stworzenia spektaklu. Wspólnie wzięli udział w cyklu warsztatów artystycznych.
Animatorzy wspólnie z seniorami i młodzieżą przypomnieli losy Kresowiaków żyjących na terenie Słońska. Efektem działań była wystawa oraz publikacja historyczna.
Grupa młodych badaczy zainteresowana historią swojej miejscowości zaprosiła seniorów do przeprowadzenia śledztwa związanego z Otomarem Piperem vel Antonim Jasińskim.
Animator zaprosił dzieci, ich rodziców i dziadków do działań, których kanwą była książka „Historia żółtej ciżemki”. Były warsztaty rzeźbiarskie i teatralne oraz wycieczka.
Młodzi mieszkańcy Bystrzycy Kłodzkiej zebrali wśród mieszkańców zdjęcia i opowieści o powojennych losach ich miejscowości. Efekty poszukiwań zostały opublikowane w albumie.
Uczestnicy dokumentowali za pomocą różnych technik artystycznych historię miejscowości. Prace zostały wydane w formie pocztówek, powstał też spektakl oraz film.
Wraz z uczniami z okolicznych szkół animatorka utworzyła wędrowny teatr, który przedstawiał losy ludzi przesiedlonych na Mazury po 1945 r. Ze spektaklem odwiedzili trzy wsie.
Poznawanie historii jednej z ulic Stoczka zamieniło się w fascynującą przygodę z fotografią w tle. Międzypokoleniowa grupa m.in. stworzyła mapę i płytę z opowieściami.
Międzypokoleniowa grupa poznawała historię, tradycje kulturowe i przyrodę trzech wsi. Uczestnicy stworzyli ścieżkę przyrodniczo-turystyczną z mapą-przewodnikiem i film.
Jak wyglądał kiedyś Śląsk? W co ubierali się ludzie, co jedli, co ich bawiło? Animatorzy przywołali wspomnienia, zapraszając do wspólnego projektu młodzież i słuchaczy UTW.
Studenci UTW za pomocą fotografii przybliżyli młodym ludziom wygląd dzielnicy Fabryczna sprzed lat. Zdjęcia były pretekstem do rozmów o najnowszej historii miasta.
Podczas wycieczek krajoznawczych połączonych z warsztatami artystycznymi uczestnicy poznawali historię i kulturę Zabrza, korzystając z wiedzy przewodnika i mieszkańców.
Podczas projektu uczestniczki wspólnie poznawały historię warszawskiego Muranowa. Za pomocą aparatu utrwaliły jej piękno i stworzyły emocjonalną mapę dzielnicy.
Animatorka z międzypokoleniową grupę kobiet stworzyła widowisko oparte na kulturze i strojach Bambrów, czyli dawnych mieszkańców okolicy przybyłych z niemieckiego Bamberga.
Słuchacze UTW razem z młodymi ludźmi zgromadzii wspomnienia najstarszych osadników, którzy przybyli do Słupska po wojnie. Powstał spektakl teatralny i publikacja.