Tydzień z Internetem 2018 – włącz się i myśl krytycznie!

Jak narysować mapę świata z perspektywy Australii? Czy globalne ocieplenie to mit?
Czy Kolumb naprawdę odkrył Amerykę? Z takimi między innymi zagadnieniami zmierzą się uczestnicy kampanii Tydzień z Internetem. Akcja rozpoczyna się 19 marca w całej Europie.

W Polsce jej tegorocznym motywem przewodnim jest krytyczne myślenie.

Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania, w którą co roku włącza się kilkadziesiąt krajów. W polskiej edycji uczestniczy 200 bibliotek, szkół, organizacji pozarządowych, pracowni komputerowych czy domów kultury, które od 19 do 25 marca zorganizują spotkania dla mieszkańców opierające się na tegorocznym scenariuszu. Tym razem jest to warsztat, podczas którego uczestnicy wcielają się w rolę reporterek lub reporterów z redakcji „Wiadomości ze świata”. Czekają ich cztery zadania, dzięki którym lepiej przygotują jutrzejsze wydanie.
W rezultacie każda osoba, która weźmie udział w warsztacie, będzie miała okazję przekonać się, że to, jak odbieramy i rozumiemy docierające do nas informacje o świecie, jest silnie związane z tym, gdzie żyjemy. Będzie mogła spojrzeć na to samo wydarzenie z innej niż na co dzień perspektywy. Zobaczy również, że przekazy medialne niekoniecznie opierają się na rzetelnych źródłach oraz dowie się, w jaki sposób można ocenić ich wiarygodność.

Scenariusz został przygotowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (koordynatora polskiej edycji akcji) oraz Polską Akcję Humanitarną, partnera akcji.

Wioleta Hutniczak, specjalistka ds. edukacji PAH: W internecie jesteśmy odbiorcami niezliczonej liczby wiadomości i obrazów, będących wycinkami rzeczywistości. Wiadomości te często nie są neutralne, przekazują jakiś obraz świata, wąską perspektywę. Mogą utrwalać i powielać stereotypy lub wręcz przeciwnie – podważać je i kwestionować. Gdy mówimy o innych jesteśmy świadomi jak ważny jest szacunek, równość i godność każdego człowieka, dlatego podczas Tygodnia z Internetem wspólnie z FRSI zachęcamy do krytycznej refleksji o tym, jak odbieramy i wykorzystujemy przekazy medialne, tak aby służyły one nam wszystkim.

Tegoroczna kampania jest wspierana także przez następujących partnerów: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundację Aktywizacja, Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, Fundację Innowacji Edukacyjnych Mała Szkoła, Fundację Orange, Fundację Szkoła z Klasą, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”. Wśród nich znajduje się również firma Microsoft, która wspiera realizację „Linku do przyszłości” – innego, wieloletniego projektu realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Więcej informacji: tydzienzinternetem.pl

WYPEŁNIJ FORMULARZ I DOŁĄCZ DO KAMPANII >>

 

TzI18_grafika

 

Data wpisu
06.02.2018

Zobacz także:

Zjazd Klubu Ambasadorów w Katowicach

W 2016 roku zaprosiliśmy 20 animatorów 60+, absolwentów konkursu aktywnie działających w swoich społecznościach, do stworzenia Klubu Ambasadorów. Klub skupia osoby chętne do dzielenia się swoimi doświadczeniami, umiejętnościami i osobistą historią społecznego zaangażowania.

Członkowie Klubu uczestniczą w organizowanych przez nas warsztatach, konferencjach, stanowią ważny głos doradczy w rozwijaniu programów Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”, angażują się we współpracę z mediami przy realizacji kampanii edukacyjnych i społecznych. Spotkania Klubu Ambasadorów są okazją do wymiany doświadczeń ze współpracy z lokalną społecznością i samorządem, aktywności osób starszych i współpracy międzypokoleniowej.

To sieć wyjątkowych ludzi, którzy działają na rzecz otoczenia, rozwijają swoje pasje, dzielą się pomysłami i osobistą historią swojego społecznego zaangażowania. Obecnie klub liczy 26 osób 60+ będących absolwentami programu “Seniorzy w akcji” oraz m.in. ZOOM na Rady Seniorów i Archipelag Pokoleń. Ambasadorzy poprzez wymianę doświadczeń z obszaru współpracy z lokalną społecznością i współpracę międzypokoleniową, promują społeczną aktywność i zaangażowanie obywatelskie.

Na początku kwietnia odbył się wyjątkowy zjazd Klubu Ambasadorów w Katowicach. Wyjątkowy, bo połączony z wizytami studyjnymi i zwiedzaniem miasta. Jerzy Czogała z katowickiego UTW, nasz Ambasador i przewodnik, pokazał uczestnikom zjazdu najciekawsze miejsca w zmieniającym się centrum miasta i budynki ważne dla historii Śląska. Dzięki Edycie Mężyk, Ambasadorce z Wodzisławia Śląskiego, poznaliśmy też śląskie smaki. Próbowaliśmy m.in. zamawianego zwyczajowo na wesela pysznego kołacza.
Wyjazd wypełniony był inspirującymi spotkaniami. W Muzeum Organów poznaliśmy jego założyciela, profesora Juliana Gambalskiego z Akademii Muzycznej. Spacerując po Nikiszowcu i Giszowcu, rozmawialiśmy o społecznym wymiarze koncepcji miasta-ogrodu. W siedzibie Domu Aniołów Stróżów przedstawiciele stowarzyszenia podzielili się z Ambasadorami swoimi doświadczeniami z wieloletnich działań lokalnych na rzecz katowickich dzieci i młodzieży. Zjazd zakończył się warsztatami filmowymi w Muzeum Śląskim, których efektami niedługo się z Wami podzielimy.

Jak narysować mapę świata z perspektywy Australii? Czy globalne ocieplenie to mit?
Czy Kolumb naprawdę odkrył Amerykę? Z takimi między innymi zagadnieniami zmierzą się uczestnicy kampanii Tydzień z Internetem. Akcja rozpoczyna się 19 marca w całej Europie.

W Polsce jej tegorocznym motywem przewodnim jest krytyczne myślenie.

Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania, w którą co roku włącza się kilkadziesiąt krajów. W polskiej edycji uczestniczy 200 bibliotek, szkół, organizacji pozarządowych, pracowni komputerowych czy domów kultury, które od 19 do 25 marca zorganizują spotkania dla mieszkańców opierające się na tegorocznym scenariuszu. Tym razem jest to warsztat, podczas którego uczestnicy wcielają się w rolę reporterek lub reporterów z redakcji „Wiadomości ze świata”. Czekają ich cztery zadania, dzięki którym lepiej przygotują jutrzejsze wydanie.
W rezultacie każda osoba, która weźmie udział w warsztacie, będzie miała okazję przekonać się, że to, jak odbieramy i rozumiemy docierające do nas informacje o świecie, jest silnie związane z tym, gdzie żyjemy. Będzie mogła spojrzeć na to samo wydarzenie z innej niż na co dzień perspektywy. Zobaczy również, że przekazy medialne niekoniecznie opierają się na rzetelnych źródłach oraz dowie się, w jaki sposób można ocenić ich wiarygodność.

Scenariusz został przygotowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (koordynatora polskiej edycji akcji) oraz Polską Akcję Humanitarną, partnera akcji.

Wioleta Hutniczak, specjalistka ds. edukacji PAH: W internecie jesteśmy odbiorcami niezliczonej liczby wiadomości i obrazów, będących wycinkami rzeczywistości. Wiadomości te często nie są neutralne, przekazują jakiś obraz świata, wąską perspektywę. Mogą utrwalać i powielać stereotypy lub wręcz przeciwnie – podważać je i kwestionować. Gdy mówimy o innych jesteśmy świadomi jak ważny jest szacunek, równość i godność każdego człowieka, dlatego podczas Tygodnia z Internetem wspólnie z FRSI zachęcamy do krytycznej refleksji o tym, jak odbieramy i wykorzystujemy przekazy medialne, tak aby służyły one nam wszystkim.

Tegoroczna kampania jest wspierana także przez następujących partnerów: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundację Aktywizacja, Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, Fundację Innowacji Edukacyjnych Mała Szkoła, Fundację Orange, Fundację Szkoła z Klasą, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”. Wśród nich znajduje się również firma Microsoft, która wspiera realizację „Linku do przyszłości” – innego, wieloletniego projektu realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Więcej informacji: tydzienzinternetem.pl

WYPEŁNIJ FORMULARZ I DOŁĄCZ DO KAMPANII >>

 

TzI18_grafika

 

">

Newsletter