Animatorzy projektu: Halina Pięta i Piotr Langner

Halina Pięta jest związana z działalnością opolskiego „Telefonu Życzliwości 60+”. Organizowała grupę wolontariuszy, zaangażowanych w działanie Telefonu. Ma wieloletnie doświadczenie zawodowe oraz doświadczenie koordynatora projektu tak potrzebne do współprowadzenia działań dla seniorów. Chce podzielić się doświadczeniami prowadzenia telefonu z innymi miastami Polski.

Piotr Langner ma doświadczenia w prowadzeniu szkolenia dla seniorów. Obecnie nadzoruje stronę na Facebooku i dyżuruje przy Telefonie Życzliwości 60+.

Opolski Telefon Życzliwości 60+ działa od czerwca 2016 r. Choć początkowo miał obejmować jedno osiedle, obecnie obejmuje swoim zasięgiem całe Opole, a nawet województwo opolskie. Uzyskał wsparcie Prezydenta Miasta Opola oraz koordynatorki ds. polityki senioralnej Miasta. Praca Telefonu opiera się na zaangażowaniu wolontariuszy. Urząd Miasta udostępnił lokal i numer telefonu w centrum miasta na potrzeby projektu. Stali wolontariusze Telefonu pełnią dyżury we wtorek i czwartek, w godzinach od 17 do 19. W obecnej edycji planowane jest zwiększenie częstotliwości dyżurów tak, aby seniorzy mogli dzwonić każdego dnia. Początkiem projektu było utworzenie Klubu Seniora. W ramach klubu realizowane były, które pozwoliły mocno zintegrować seniorów z młodzieżą w działającym klubie i pozyskać ich jako wolontariuszy 60+, a także pozyskać młodych wolontariuszy. Wolontariusze 60+ wraz z młodymi wolontariuszami sprawdzają się bardzo dobrze w prowadzeniu „Opolskiego Telefonu Życzliwości 60+”. Telefonów jest coraz więcej i wolontariusze - eksperci z wieloletnim doświadczeniem zawodowym wraz z młodymi wolontariuszami, udzielają porad z wielkim zaangażowaniem. Wolontariusze Telefonu brali udział w kilkunastu szkoleniach połączonych z zajęciami rekreacyjnymi. Udało się zintegrować działania wolontariuszy seniorów z młodymi wolontariuszami. Ponieważ osoby dyżurujące to seniorzy bardzo aktywni, są bardzo chętni do współpracy, ale zmieniają się po półrocznej działalności. Dlatego konieczne jest ciągłe pozyskiwanie i szkolenie nowych osób.

Projekt: „ Opolski Telefon Życzliwości 60+” jest wyjątkowy, gdyż realizuje zadania i oferuje pomoc bezpłatną najbardziej potrzebującej grupie osób polskiego społeczeństwa, seniorom 60+. Ponadto działanie Telefonu jest oparte o pracę wolontariuszy - zarówno aktywnych seniorów 60+ jak i młodzieży (od 18 – 35 r.). W wyniku tej wspólnej pracy – wolontariusze seniorzy i młodzież świetnie się integrują, zaprzyjaźniają się i pomagają sobie także w wielu osobistych sprawach.

Coraz więcej seniorów korzysta z Opolskiego Telefonu Życzliwości 60+, prosząc o wsparcie, czasami tylko o rozmowę, ale bardzo często o bardzo konkretną pomoc, czy też konkretną informację. Najczęściej podczas jednego dyżuru dzwonią 2 – 3 osoby. Niektórzy seniorzy domagają się bardzo długich rozmów, nawet godzinnych. Dużo telefonów jest od samotnych seniorów, którzy skarżą się, że dorosłe dzieci albo całkiem ich opuściły, albo bardzo rzadko się z nimi. Niektóre osoby dzwonią wielokrotnie, gdyż nie potrafią poradzić sobie nawet z prostymi sprawami. Na przykład: wolontariuszka przydała się, by udzielić rady mężczyźnie, który po kilkumiesięcznym pobycie za granicą zastał swoje podwórko rozkopane przez ekipę, która kładła instalacje w sąsiedztwie. Inna wolontariuszka wysłuchała problemów kobiety, która opiekuje się matką chorą na chorobę Alzheimera i poleciła jej kontakt z instytucją, zajmującą się chorymi na tę niezwykle trudną chorobę. Wolontariuszka pomogła również w pozyskaniu literatury naukowej na ten temat. Do właściwej instytucji, pokierowano również mężczyznę, który jako dziecko został podczas wojny wywieziony do Niemiec i teraz chciał się ubiegać o odszkodowanie. Dużo jest pytań również o sprawy majątkowe np.: pani po śmierci swojego męża ma problem z uzyskaniem spadku po nim. Pani ta nie wiedziała jakie dokumenty należy wypełnić i do którego prawnika się zwrócić.